SZUPERVÍZIÓ

Mit tesz Ön akkor, ha elromlik valamelyik nélkülözhetetlen okos készüléke vagy hiányzik róla egy program, ami a munkáját könnyebbé tenné? Vagy éppen fejleszteni szeretné, hogy követni tudja az új tendenciákat. Triviális kérdés, igaz? Valószínű, elviszi az „okos készülék-szervízbe”.
És mit tesz akkor, ha a szakmai, hivatásbeli személyiségét szeretné karbantartani,fejleszteni? Ki vagy mi segíthet Önnek ebben? Lehet ez olyan fontos, mint egy készülék? Ha igen, nem kell mást tennie, mint elmenni a „szakember-szervízbe”.  Ez egy remek hely ahhoz, hogy többet hozzon ki önmagából, hogy előbbre jusson. Egy lehetőség ahhoz, hogy együtt gondolkodva megtalálja az Ön számára legjobb, legcélravezetőbb utat.
Ha szeretné e téren a kompetenciáit erősíteni, gondolkodjunk együtt!

Mi az, amiben együtt gondolkodhatunk a szupervízióban?

Együtt gondolkodhatunk abban,

  • ha úgy érzi, elakadt, nehezen találja a munka és a magánélet közötti egyensúlyt. Akkor is, ha új céljai merültek fel és ezeket szeretné megvalósítani. Ha Ön vezető és szeretné a saját fejlődését elősegíteni.
  • ha önreflexióra van szüksége, ha szeretné önmagát jobban megismerni. Ha a munkájában való működésére más szemszögből szeretne ránézni. Akkor is, ha egyszerűen fontosnak tartja a saját hivatásbeli személyiségének a fejlesztését.
  • hogy az attitűd, amivel rendelkezik, a hivatásbeli legjobb énjének eléréshez elegendő-e.
  • hogy amit eddig látott önmagából vagy épp a világból, mennyire valóságos.
  • hogy mi mindent lehet nyerni a negatív eseményekből vagy konfliktusokból.

Itt most abba is hagyom a felsorolást… mert rengetegen témában lehetek az Ön partnere.

Miért működjünk együtt?

Azért, mert a szupervízió a leghatékonyabb eszköz a szakmai személyiségfejlődéshez profit és nonprofit területen egyaránt.
A szupervízióban a szakmai kompetenciát növeljük egy olyan tanulási folyamatban, amelyben eseteket dolgozunk fel, azaz konkrét esetből indulunk ki. Mivel a szupervízió célja a szakmai, hivatásbeli kompetencia fejlesztése, így az eset vagy szituáció is e területet érinti. Pl. „én és a szakmám”, „én és a főnököm vagy munkatársam”, vagy „én és az ügyfelem” közötti elakadás, esetleges konfliktus. Ehhez a tapasztalati tanuláshoz érdemes együtt gondolkodunk.

Mit ad Önnek mindez ?

Megadja azt, hogy

  • kibontakoztathassa életpályai, hivatásbeli szerepeit, azokat a szerepeket, amelyekkel azonosulni is tud.
  • teljesebbé váljon ezekben úgy, hogy élete egyéb szerepeiben is megerősödhessen.
  • a nehezebb helyzeteket a személyes fejlődése mozgatórugóiként élje meg és hasznosítsa.
  • ha visszatérőek ezek a nehézségek, esetleg konfliktusok, megértse bennük a saját működését.
  • eljusson önmaga elfogadásához.
  • hogy tanulhasson önmagától.
  • nem csak hogy nyitottabbá válik mások iránt, hanem el is tudja fogadni az Ön körül lévőket, a funkcionálásukat, relációjukat
  • megkímélhesse saját magát a túlterheltségtől, a kiégéstől.
  • ránézzen saját működésére, szokásaira, meglátásaira.
  • önreflexióban a lehető legjobb legyen.

Mi az önreflexió a szupervizori fogalomtár szerint? Rálátás saját magunkra, személyes és szakmai működésünkre és az ebből fakadó önismeret. Gyakorlatilag ilyenkor igyekszünk semlegesen, mintegy kívülről nézni magunkat. A saját viselkedésünk, cselekvéseink, gondolataink, érzelmeink felismerését, tudatosítását, elemzését értjük alatta. Az önreflexió olyan képesség, amely egyfajta kívülállóságot, kívülről ránézni tudást is feltételez.
Lényeges, hogy ez a fajta látásmód tanulható és fejleszthető!

Mindezeket hogyan?

A szupervízió módszeresen strukturált tanulási folyamat, amely beszélgetés-sorozatokból áll. Ezek lehetnek 90 vagy akár 300 percesek is. A szupervízióban folyamatosan más és más nézőpontból vizsgáljuk meg a szakmai személyiséget. (Mivel az iskola képzése, ahol tanultam, nagyon gyakorlatorientált volt, ezekben sokszor volt részem. Nagyon különleges megtapasztalni.) Mindezt úgy, hogy mindenkinek a személyes szakmai tapasztalataira reflektálva lépünk tovább. Teljes mértékben figyelembe véve az egyéni különbözőségeket, valamint azt is, hogy a célhoz vezető út mindenkinél más, mint ahogy a tempó is, ahogy végigjárja az utat.

Ebben a tanulási folyamatban a szupervizor a keretekért felelős, a szupervizand (ügyfél) a tanulás céljaiért. Tehát, mindketten felelősek vagyunk azért, hogy elérjük az Ön teljesebb életét. A folyamatnak Ön az alfája és ómegája.

Mindezeket biztonságban, aktív figyelemmel és teljes elfogadással tudom nyújtani.

Az ülések folyhatnak csoportos, team vagy egyéni formában.

Összegezhetjük úgy a szupervíziót, hogy a szakmai működésünk optimalizálásának az eszköze, vagyis szakmai személyiségfejlesztés.

Kérdés lehet, hogy mennyire vagyunk képesek tanulni a saját eseteinkből. Nos, ez akkor fog kiderülni, ha megnézzük együtt.